گزارش‌گران بدون مرز خواهان آزادی فوری اسداله وحیدی مدیر روزنامه سرنوشت است
گزارش‌گران بدون مرز گزارش‌گران بدون مرز

گزارش‌گران بدون مرز نارضایتی خود را از بازداشت و زندانی کردن اسدالله وحیدی مدیر روزنامه سرنوشت اعلام می‌کند. این روزنامه‌نگار به دستور لوی څارنوالی ( دادستان کل) و بر اساس شکایت مشاور امنیت ملی رئیس جمهور حامد کرزی و بدون نظر کمیسیون بررسی تخطی‌های رسانه‌ها بازداشت شده است.

گزارش‌گران بدون مرز خواهان آزادی بدون قید و شرط اسدالله وحیدی است. این دستگیری غیر قانونی  است. بنا بر قانون رسانه‌ها، تخلف‌های مطبوعاتی باید از سوی کمیسیون بررسی تخطی‌های رسانه‌ها که تحت هدایت وزارت اطلاعات و فرهنگ است بررسی شوند. در صورت تشخیص تخلف این کمیسیون می‌تواند پرونده را به سارنوالی ارسال و مقامات قضایی در صورت نیاز امر بر بازداشت متهم دهند.  

حتا اگر این روزنامه خبر نادقیق را هم منتشر کرده باشد، زندانی کردن اسداله وحیدی مدیر روزنامه سرنوشت با شکایت یکی از مشاوران حامد کرزی و در زندان نگاه داشتن وی " تا زمانی که اعاده حیثیت شود" غیر قانونی و نقض آزادی مطبوعات است.

اسدالله وحیدی در تاریخ ١٩ جدی از سوی لوی څارنوالی ( دادستانی کل)  بنا بر شکایت رنگین دادفر اسپنتا،مشاور امنیت ملی افغانستان بازداشت شد. این روزنامه در یکی از شماره‌های هفته گذشته خود خبری مبنی بر تشکیل یک گروه مسلح از سوی برادر رنگین دادفر اسپنتا منتشر کرده بود. محمد اسحق الکو، دادستان کل با تائید شکایت مشاور امنیت ملی حامد کرزی به رسانه‌ها اعلام کرده است که " کمیسیون بررسی تخطی‌های رسانه‌ها پرونده را را به سارنوالی ارسال کرده است." اما وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان سید مخدوم رهین،  به بی بی سی  فارسی اعلام کرده است که " که کمیسیون رسیدگی به تخلف‌های رسانه‌ای، هیچ گونه نقشی در بازداشت آقای وحیدی نداشته است "

بازداشت‌های غیر قانونی خبرنگاران در افغانستان رو به افزایش است. یک خبرنگار دیگر بیش از ١٠٠ روز است که در بازداشت بسر می برد. حجت الله مجددی رئیس سابق رادیو تلویزیون ملی کاپیسا و خبرنگار رادیو اف ام کاپیسا از سوی ریاست امنیت ملی بدون ارائه هیج مدرکی در ارتباط با " فعالیت تروریستی" بازداشت شده است.

در ماه‌های اخیر تعدادی از خبرنگاران افغانستان از افزایش رفتار خشونت‌آمیز و تهدید‌کننده ماموران پلیس و امنیت ملی به گزارش‌گران بدون مرز شکایت کرده اند.


January 11th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها